Czym jest superwizja?

Superwizja to regularne spotkania pracowników żłobka z doświadczonym specjalistą (superwizorem), podczas których omawia się:

• trudne sytuacje wychowawcze i emocjonalne z dziećmi,

• relacje z rodzicami i współpracownikami,

• dylematy etyczne i zawodowe,

• sposoby radzenia sobie ze stresem,

• rozwój kompetencji interpersonalnych i opiekuńczych.

Superwizja nie jest kontrolą ani oceną pracy — to bezpieczna przestrzeń do refleksji, rozmowy i nauki.

Cele superwizji w żłobku

1. Poprawa jakości opieki nad dziećmi poprzez analizę i doskonalenie codziennej praktyki.

2. Rozwój zawodowy kadry – wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych, wychowawczych i diagnostycznych.

3. Wsparcie emocjonalne pracowników, zapobieganie przeciążeniu i wypaleniu.

4. Budowanie zespołu – poprawa współpracy i komunikacji wśród personelu.

5. Ujednolicenie standardów pracy i wartości wychowawczych w placówce.

Rodzaje superwizji

• Indywidualna – rozmowa pracownika z superwizorem na temat jego pracy.

• Grupowa – spotkanie całego zespołu, podczas którego omawia się wspólne przypadki i wyzwania.

• Tematyczna – skupiona na konkretnym zagadnieniu, np. adaptacji dziecka, pracy z rodzicami, emocjach dzieci.

• Interwencyjna – gdy w zespole pojawiają się konflikty lub sytuacje kryzysowe.

Przykładowe tematy superwizji w żłobku

• Jak reagować na agresję lub frustrację małego dziecka.

• Wspieranie adaptacji nowych dzieci.

• Budowanie współpracy z trudnym rodzicem.

• Radzenie sobie z emocjonalnym obciążeniem pracy.

• Rozwijanie empatii i uważności w relacji z dziećmi.

Dyrektorze, chcesz, żebyśmy odwiedzili Twoją instytucje opieki – wypełnij formularz.
Odezwiemy się do Ciebie i uzgodnimy szczegóły spotkania.

W 2026 roku w ramach projektu Akademii Wsparcia w województwie dolnośląskim przeprowadzimy 52 superwizje!

Nie czekaj, zgłoś się już teraz, liczy się kolejność zgłoszeń.

Aplikuj do programu