Czym jest superwizja?
Superwizja to regularne spotkania pracowników żłobka z doświadczonym specjalistą (superwizorem), podczas których omawia się:
• trudne sytuacje wychowawcze i emocjonalne z dziećmi,
• relacje z rodzicami i współpracownikami,
• dylematy etyczne i zawodowe,
• sposoby radzenia sobie ze stresem,
• rozwój kompetencji interpersonalnych i opiekuńczych.
Superwizja nie jest kontrolą ani oceną pracy — to bezpieczna przestrzeń do refleksji, rozmowy i nauki.
Cele superwizji w żłobku
1. Poprawa jakości opieki nad dziećmi poprzez analizę i doskonalenie codziennej praktyki.
2. Rozwój zawodowy kadry – wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych, wychowawczych i diagnostycznych.
3. Wsparcie emocjonalne pracowników, zapobieganie przeciążeniu i wypaleniu.
4. Budowanie zespołu – poprawa współpracy i komunikacji wśród personelu.
5. Ujednolicenie standardów pracy i wartości wychowawczych w placówce.
Rodzaje superwizji
• Indywidualna – rozmowa pracownika z superwizorem na temat jego pracy.
• Grupowa – spotkanie całego zespołu, podczas którego omawia się wspólne przypadki i wyzwania.
• Tematyczna – skupiona na konkretnym zagadnieniu, np. adaptacji dziecka, pracy z rodzicami, emocjach dzieci.
• Interwencyjna – gdy w zespole pojawiają się konflikty lub sytuacje kryzysowe.
Przykładowe tematy superwizji w żłobku
• Jak reagować na agresję lub frustrację małego dziecka.
• Wspieranie adaptacji nowych dzieci.
• Budowanie współpracy z trudnym rodzicem.
• Radzenie sobie z emocjonalnym obciążeniem pracy.
• Rozwijanie empatii i uważności w relacji z dziećmi.
Dyrektorze, chcesz, żebyśmy odwiedzili Twoją instytucje opieki – wypełnij formularz.
Odezwiemy się do Ciebie i uzgodnimy szczegóły spotkania.
W 2026 roku w ramach projektu Akademii Wsparcia w województwie dolnośląskim przeprowadzimy 52 superwizje!
Nie czekaj, zgłoś się już teraz, liczy się kolejność zgłoszeń.